Iedere school is anders. De aanpak is slechts een leidraad.
Het is leuk om elementen toe te voegen die bij de school en kinderen passen.
Diverse methodes zijn bespreekbaar.

In een persoonlijk gesprek bespreken we methodiek en specifieke wensen.

We beginnen met een bijeenkomst samen met de klassen die meedoen. Ik stel mij voor en licht toe dat we een echte dichtbundel gaan maken.

Per groep reserveren wij 1.30 lesuur. Een half uur is interactieve theorie met pakkende voorbeelden van verschillende dichtvormen. Het gebruik van leestekens wordt ook behandeld. Veel kinderen maken snel gebruik van leestekens bij het schrijven van gedichten. Het is erg waardevol voor hun taalontwikkeling. Door de interactieve benadering is de groep snel enthousiast. Vooral voor kinderen die minder gevoel voor taal hebben, is dit enthousiasme essentieel. Tijdens de les laat ik ook een voorbeeld van een tekst zien van de rapper Kraantje Pappie. Rappers zijn vaak briljante dichters en voor de kinderen maakt dit het gedichten schrijven “cool”. Het half uur eindigt met een bezinningsmoment waarin de kinderen in hun eigen gevoel keren.

Nu gaan we schrijven Yesss!!!!

Het leukste gedeelte. Dit beslaat ook een half uur. Tijdens het schrijven loop ik met de leerkracht door de klas om de kinderen op weg te helpen en te inspireren. Tot slot lezen de kinderen een kwartier hun gedichten voor en bespreken wij de bundel die van hun gedichten gemaakt wordt. Erg leuk is dat!

De kinderen maken de bundel zelf. Ze zetten de gedichten in Word. De leerkrachten controleren het op taal en spelling. Daarna worden de gedichten geplaatst in een aangeleverde template. Vaak is er een whizzkid in de groep die dit graag doet. Super leuk om dit zo te laten ontstaan. Als optie kunnen er ook zelfgemaakte tekeningen worden toegevoegd. Ik controleer nog eenmaal de teksten en dan gaat het naar de uitgever.

De uitgever maakt er een professionele bundel van. Binnen twee weken wordt de bundel op school met de afgesproken oplage geleverd. Alle reden voor een feestje.

Neem Vrijblijvend Contact Op